EXPOSITIE / EXHIBITION Galerij de Kort Van 14-5 t/m 20-6-2004
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français

Fé Bazelmans en Guus Koenraads

Fé Bazelmans, Klik voor vergroting  Guus Koenraads, Klik voor vergroting 

De objecten van Fé Bazelmans (Veldhoven, 1936) hebben elementaire vormen en zijn gemaakt van natuurlijke, sobere materialen als was, hout, papier, metaal, rubber en pigment. Ze zijn zo inventief en minutieus opgebouwd en afgewerkt dat het materiaal waarmee zij heeft gewerkt in zijn oorspronkelijke hoedanigheid vaak niet meer herkenbaar is. Dat wekt bij de aanschouwer reacties op die variëren van nieuwsgierigheid tot bewondering.
Materiaalkeuze en uiteindelijke vorm zijn bij het werk van Fé Bazelmans een twee-eenheid. Het idee dat zij heeft, vertaalt zij in een beeld door te experimenteren met materialen. Zo ontstaat langzaam de vorm die zij 'zoekt', soms zelfs spelenderwijs.
Haar werk is doordrenkt van een fascinatie voor groeiprocessen in de natuur. In de opbouw van haar objecten zit dan ook een organische wetmatigheid, een zich ontwikkelende herhaling zoals die zich ook in een symfonie voordoet.
Fé Bazelmans werk is 'eerlijk', eenvoudig van vorm en zonder toegevoegde valse schoonheid. Opvallend is de spanning die zij bereikt door contrasten tussen verschillende materialen. Het lijkt alsof haar objecten een huid hebben. Toch is ook hier geen sprake van een vooropgezet plan. Ook de 'huid' ontstaat tijdens het werk, intuïtief. Zij gaat bij het maken van haar werk met respect om met de gekozen materialen en verkent zorgvuldig de grenzen waarbinnen zich alles moet afspelen. De toeschouwer wordt geboeid door het contrast tussen de monumentaliteit van het werk en de schijnbaar eenvoudige uitgangspunten.

Het werk van Guus Koenraads (Eindhoven, 1949) gaat over ruimte, de ruimte in het werk of de relatie met de ruimte waar het werk staat, hangt of ontstaat. Hij werkt vanuit de abstractie, vanuit lijn, vlak, kleur, compositie en vorm. De werkwijze wordt bepaald door een voortdurend zoeken naar de ordening die resulteert in de meest optimale ruimtelijke werking. Symmetrie en licht zijn twee woorden die om voorrang strijden. Licht, helderheid, uitstraling van zuiverheid en tegelijkertijd de sfeer van min of meer symmetrische vormen in samenhang met een zeer ingehouden palet: zwart en wit, rood en zwart, aardekleur, maar ook: goud. Voor de oppervlakkige beschouwer zou het werk van Koenraads tot de 'Abstraction Froide' (koele abstractie) gerekend kunnen worden. De geometrie is evident en het vrije gebaar lijkt ver te zoeken. Het wit en het zwart en de monochromie wijzen in eerste instantie evenmin naar warm en hartstochtelijk schilderen ...
Toch zal de goede beschouwer zich niet werkelijk kunnen vinden in de karakterisering 'koele abstractie'. Want zo koel is het werk niet. Dat wat zo aantrekt in de schilderijen van Guus Koenraads is de zo krachtige uitstraling van het wit, het lijkt alsof je in het licht kijkt, in een koesterend licht dat alles helder maakt en duidelijk.
En het is niet alleen door het contrasterende van de vlakken dat het werk in geen enkel opzicht koud of koel is, maar het is eveneens de wijze van schilderen die hier verantwoordelijk voor is. Door middel van verf (olie, acryl of alkyd) heeft de kunstenaar streek na streek de vlakken opgebouwd, bijna letterlijk zou je dit kunnen zien, want soms is duidelijk zichtbaar dat het ene vlak hoger in het schildersveld ligt dan het andere. Een zachte huid is ontstaan, alsof de schilder het doek net zo lang met het penseel gestreeld heeft tot het als het ware tot leven kwam. Het verhaal van Koenraads schilderkunst lijkt over vlakken en lijnen te gaan, maar in feite gaat het over schilderen. Over de implicaties van schilderen, wat voor zoveel kunstenaars gelijk staat aan leven ofwel scheppen. Guus Koenraads creëert ook de ruimte door de manier waarop hij zijn werken in de omgeving plaatst. De doeken en panelen zijn zo aan de muur bevestigd, dat de muur nog wel drager is, maar dat de werken er geen onderdeel meer van zijn. Bovendien neemt hij de zijkanten van de doeken en panelen op in de schildering, wat zowel bepalend is voor het beeld als voor de ervaring van ruimte. De combinatie van deze twee ingrepen versterkt de autonomiteit en het sculpturale karakter van de werken.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Fé Bazelmans - Guus Koenraads

Galerij de Kort
Oranje Nassaulaan 2, 5531 HZ Bladel, 0497-386914/06-21844169, open: na 26 jan '14 op afspraak 06 21844169,
Expositieperiode van 14 mei t/m 20 juni 2004