EXPOSITIE / EXHIBITION Nederlands Tegelmuseum Van 13-8 t/m 1-10-2006
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français



Joan Seyferth:
In the spell of Asia

Joan Seyferth, Opgeblazen Sumo worstelaars, Klik voor vergroting  Joan Seyferth, Naakte geisha, Klik voor vergroting  Joan Seyferth, Geisha knoopt kimono dicht, Klik voor vergroting  Joan Seyferth, Geisha met kind op rug, Klik voor vergroting 


Keramiek als spiegel van intermenselijke relaties

De expositie ‘In the spell of Asia’ toont grote keramische reliëfs van de beeldhouwster Joan Seyferth. Spelend met traditioneel Japanse motieven houdt zij de kijker op grond van een oude, Japanse mythe een spiegel voor van intermenselijke relaties. Voor Joan Seyferth ook een ideale aanleiding om keramisch-technisch haar grenzen te onderzoeken.

Al eerder gebruikte Joan Seyferth (Amsterdam, 1948) mythes en sprookjes uit allerlei verre culturen om haar visie te geven op het rolpatroon van man en vrouw. Daarbij houdt zij ervan om de verhoudingen een beetje op hun kop te zetten. Zonder meteen feministisch werk te willen maken geeft ze typische mannenverhalen een vrouw-vriendelijker invulling. Daarbij maakt ze graag gebruik van dierfiguren als een middel om oude betekenissen een nieuwe inhoud te geven. Zo staat de haan die een hoofdrol vervult in haar twaalfdelige reliëfreeks, in het Westen model voor macho-achtig, want hanig gedrag. In Japan heeft de haan een heel andere rol. Daar fungeert hij als goede hoeder voor zijn kloek hennen, als beschermer.

Joan Seyferth die in 1974 op de Amsterdamse Rietveld-academie afstudeerde bij beeldhouwer Carel Kneulman, verwerkte voor haar reliëfs en de bijbehorende beelden een oud Japans hanensprookje. Volgens die mythe kwam een haan uit de hemel naar de aarde om daar het menselijk gedrag te bestuderen. Hij mocht maar een beperkte tijd weg. Toen hij eenmaal het aardse vrouwelijk schoon ontdekte, verloor hij elk gevoel voor de tijd en vond hij zijn terugkeer geblokkeerd. Daarop onderging hij een gedaanteverwisseling van haan in een samoerai en stichtte een gezin. Dat mannen wel eens lijden aan een al te opgeblazen zelfbeeld, maakte Joan Seyferth aanschouwelijk in een kostelijk tableau waarin een zich dik makende kikker twee sumo-worstelaars ontmoet.

Hoe traditoneel haar motieven in zekere zin ook mogen zijn, technisch geeft Joan Seyferth de keramiek een sterk experimentele invulling. Haar handgeboetseerde tegelreliëfs bereiken bijvoorbeeld de ongebruikelijke hoogte van 122 centimeter. De 61 centimeter brede tegelplaten vormden voor haar een bijzondere technische, maar zeker ook fysieke uitdaging. In een gewone oven kan haar werk niet gestookt worden - dat gebeurt al jaren in de grote, computer gestuurde gasovens van haar sponsor, de aardewerkfabriek Goedewaagen-Gouda BV in het Drentse Nieuw Buinen.

Haar grenzen verkennen richt zich bij Joan Seyferth niet alleen op het formaat, maar ook op de manier van decoreren. Zo glazuurt zij al vele jaren niet meer, maar beschildert zij haar reliëfs en beelden met olieverf. Haar keramische drager behandelt zij als een schilderdoek - verflaag na verflaag wordt opgebracht. Tenslotte bracht zij bladgoud op in de achtergrond van haar reliëfs. Een nader symbool voor de spiegelfunctie die zij nastreeft.

Naast haar twaalfdelige tegelstrip exposeert de sinds 30 jaar in Oost-Groningen werkende kunstenares kleinere tableaus en schalen met hoogreliëfs waaruit haar hunkering naar de beeldtaal van de vroege 20e eeuw spreekt. Voor het Keramisch Museum Goedewaagen restaureerde zij tegeltableaus uit Art Nouveau en Art Déco naar ontwerpen van respectievelijk Bert Nienhuis en Carel Adolph Lion Cachet.

In samenwerking met Galerie Judy Straten, Grubbenvorst.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Joan Seyferth

Nederlands Tegelmuseum
Eikenzoom 12, 6731 BH Otterlo, 0318-591519, open: di t/m vr 10.00-17.00, za, zo en feestdagen 13.00-17.00, gesloten op 25 dec en 1 jan
Expositieperiode van 13 augustus t/m 1 oktober 2006