EXPOSITIE / EXHIBITION Bogaard Art Van 10-5 t/m 10-6-2007
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français



Kunstmanifestatie 2007

Meer dan 250 beelden en objecten.

Deelnemers:

In de beeldentuin: Frank Boogaard - Gerard Engels - Jos Gielen - Brit Hammer - Egbert Hanning - Peter Harskamp - Sjer Jacobs - Jan-Clemens Lampe - Adje Martens - Edwin Partoll - Theo Ponsioen - Liesbeth Rutten - Sjaak Smetsers – Tonyl - Harriet Verleun.

In de galerieruimte werk van bovengenoemde kunstenaars en werk van o.a. Jos van Beek - Selma Catheira - Jan Peter van Opheusden - Miriam Slaats – Henk van Vessem – Wu Ching Ju.

FRANK BOOGAARD
Beeldhouwer Frank Boogaard heeft een lange weg afgelegd voordat hij zich met recht beeldhouwer wilde noemen. Uiteindelijk zijn het houten en bronzen sculpturen geworden die zijn innerlijke emotionele wereld symboliseren.
De vorm van een sculptuur is voor Frank Boogaard altijd gerelateerd aan een wereld waarin schoonheid en ruimte belangrijk zijn. Dat resulteert in mensvriendelijke of organische vormen, ingegeven door de vormen van de natuur.

GERARD ENGELS
Qua omvang strekt het werk van Engels zich uit van detailopname tot monumentale objecten. Meestal in brons. Soms in andere materialen zoals keramiek en hout.
Hoe het formaat ook is: de sfeer die van zijn beelden uitgaat, is verstild. De vaak in zichzelf gekeerde figuren zijn uniek en stralen tegelijkertijd een onnavolgbare herkenning uit. Daardoor bewaren zij hun sterke individualiteit. Telkens opnieuw wordt Gerard Engels gefascineerd door de abstracties waaruit een mens- of dierfiguur is opgebouwd. Het ontdekken dat het leven dikwijls uit velerlei abstracties bestaat is voor Engels het echte beeldhouwen.

JOS GIELEN
Jos combineert in zijn werken vooral de basisvormen vierkant, driehoek en cirkel met menselijke gestalten. De cirkel staat bij hem voor de verbondenheid van mens-aarde en verwijst bovendien naar een omvattend verband waarbinnen mensen onderling verbonden zijn.
De laatste jaren heeft hij zich vooral laten inspireren door de mens, de verbondenheid, liefde en de afhankelijkheid tussen mensen.

BRIT HAMMER
De Noors-Amerikaanse kunstenares Brit Hammer werkt hoofdzakelijk in en met glas. Geen gewoon glas maar met in Murano of Venetië in duizenden tinten en structuren vervaardigd ‘handmade’ glas. Daarmee creëert zij in haar eigen stijl objecten die haar een internationale reputatie bezorgden. De kleurencombinaties van de gekozen mozaïeksteentjes, gecombineerd met een steeds wisselende lichtinval en -reflectie hebben haar creaties tot begeerde objecten gemaakt.
Het spelen met licht speelt een integrale en bijna overheersende rol in de creaties van Hammer. Creaties die elke ochtend, middag of avond, ja, elk jaargetijde weer een ander ‘aanzien’, een andere verschijningsvorm, krijgen. Eén object wordt zo tot tientallen, tot honderden objecten. Dat maakt Brit Hammers werk zo aantrekkelijk.

EGBERT HANNING
Egbert Hanning maakte oorspronkelijk vooral constructivistische sculpturen in gelast staal en gegoten brons. Maar zijn manier van werken veranderde. Hoewel hij nog veel van zijn beelden last en smeedt, is de zichtbare constructie niet langer hoofdzaak.
Hoewel de constructivistische werkwijze evident blijft, behoort Hanning niet meer tot de constructivisten in de strikte zin van het woord. Zijn monumentale mens- en dierfiguren ontlenen hun bestaansrecht vooral aan de mate waarin ze tijdens het scheppingsproces tot leven worden gewekt en niet aan de traceerbaarheid van de constructiewerkzaamheden die eraan vooraf gingen. In plaats van de min of meer abstracte vormen die letterlijk om ruimte smeken, maakt Hanning thans figuratieve beelden die zich nergens beter thuis voelen dan in een sprookjesbos.

PETER HARSKAMP
Wie Peter Harskamp wil leren kennen doet er goed aan zijn beelden te bestuderen. Zijn uitgebeelde personages zijn contemplatief, goedmoedig, omringen zich met huisdieren en zijn wars van streberigheid.
Raadselachtig zijn de kunstwerken van Harskamp zeker. Tegenover de turbulente hectiek van deze tijd vormen ze een bron van in zichzelf gekeerde rust. Maar wat paradoxaal lijkt, ‘turbulente hectiek tegenover in zichzelf gekeerde rust’, is bij Peter Harskamp niet paradoxaal. Peter Harskamp maakt vleesgeworden archetypen die geen archetypen zijn. Ze laten ons mensen zien die op een vreemde wijze vervormd lijken en bijna geometrische contouren vertonen.

SJER JACOBS
Sjer ontleent zijn thema’s aan zijn directe omgeving. Mensen vormen daarbij zijn belangrijkste inspiratiebron. De mens, enerzijds in al zijn verscheidenheid, anderzijds in een geheel eigen stijl. Hij beeldt mensen uit het dagelijkse leven uit, hoe mensen kijken, hoe ze zich gedragen. Hun houding, oogopslag, kleding, alles is van belang. Sjer observeert, combineert, legt ongecompliceerd en met een zekere abstrahering maar zeer suggestief de mensen vast. Meestal is het niet één herkenbare persoon. Het is een samenvloeien van meer personen. Het gaat niet om de perfecte gelijkenis, maar om de spiegel die ik mezelf en de ander wil voorhouden. Zo schept hij een nieuwe werkelijkheid. Illusie en werkelijkheid blijken nauw verwant te zijn.

JAN-CLEMENS LAMPE
Jan-Clemens Lampe is kunstenaar, maakt werken in gemengde technieken en fotografische werken. Daarnaast schrijft hij gedichten.
Hijzelf zegt hier over: “Spelen met woorden, dat is het eigenlijk. Meestal verzonken in gedachten of halfwakend in bed, zoekend om gedachten, gevoelens en momenten van emotie samen te ballen in één woord en die woorden zó te groeperen, dat anderen op hun beurt de niet geschreven woorden kunnen invullen en invoelen.
En als het resultaat goed genoeg is, het soms eens aan de openbaarheid prijs geven in tekst of deels verwerkt in een werk in gemengde technieken.”

ADJE MARTENS
Adje Martens heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig kunstenaar die zich vele technieken eigen maakte. In de beeldentuin exposeert hij ruimtelijke objecten in, glas en metaal.
In zijn werk maakt hij op een geheel eigen manier gebruik van de zwaartekracht. De vereiste technieken zoals plasmasnijwerk en lassen maakte hij zich in de loop der tijd eigen. Vooral door het gebruik van staal werden nieuwe vormen realiseerbaar. De lijnen werden vloeiend doorzichtig en bedrieglijk voor het oog.
Door industriële technieken als verzinken en poedercoaten werd niet alleen een onderhoudsvrije, maar bovenal een kleurrijke en sterke beeldvorming mogelijk.

EDWIN PARTOLL
Ideeën ontstaan bij Edwin Partoll vaak intuïtief vanuit situaties in zijn omgeving of gebeurtenissen van alledag. Door zijn technische vaardigheden is hij tamelijk vrij in de keuze van stijl, vorm en materiaal voor een optimaal resultaat. Zijn atelier is een laboratorium voor experimenten. Deze manier van werken en ontdekken, van succes en mislukking, is de vrijheid in zijn leven.
Veel van zijn beelden roepen bij de beschouwer vragen op. Wat wil de kunstenaar ons duidelijk maken met zijn omsluierde vrouwenfiguren. Waarom zo ingekapseld, zo bedekt? Ook Edwin Partoll is op zoek naar een antwoord: ‘Ik heb het idee dat achter elke vrouw, ja achter iedereen, een hele wereld schuil gaat. Een verborgen wereld die zich niet gemakkelijk prijs geeft. Het blijft een zoektocht, een ontdekkingsreis. Dat maakt het leven zo aantrekkelijk.’

THEO PONSIOEN
De beeldhouwer Theo Ponsioen werkt in de klassieke traditie. Uitgangspunt is meestal de menselijke gestalte. Vanuit de menselijke figuur ontstaan variaties. Zo wordt het engelenthema tot een zoektocht naar het ijle, gewichtloze en transparante. In het onderwerp koeien grijpt hij terug op zijn jeugdervaringen.

LIESBETH RUTTEN
Rutten maakt bronzen beelden die zich kenmerken door hun ranke gestalte, opgezet in een minimaal aangeduide figuratieve vorm. Op deze eenvoudige basis brengt zij de accenten aan waaraan haar beelden hun zeggingskracht ontlenen. Vaak worden deze accenten gevormd door natuurproducten zoals takken en bladeren. De beelden zijn zeer goed afgewerkt: de finishing touch gaat tot in details. Door de verschillende technieken gaat een beeld leven en krijgt een eigen uitstraling, variërend van ingetogen en gereserveerd tot stralend en doorleefd.

SJAAK SMETSERS
Sjaak stelt zijn werk voorop, niet als iets dwingends maar altijd aanwezig in gedachten en gevoelens. Als hij bezig is, gaan zijn gedachten uit naar hoe hij verder kan, welke mogelijkheden er nog zijn en hoe hij dit stadium bereiken kan. Zoekend naar de ultieme vorm om vervolgens te ontdekken dat elk kunstwerk een begin is, iets nieuws, een geboorte. Een klein stapje in het menselijke bestaan. Verder moet hij, als mens en als kunstenaar.
Smetsers' beelden zijn zowel plat als ruimtelijk. Door de unieke combinatie van glas, staal en brons krijgen zijn beelden een transparant karakter. Door het effect van dit transparante karakter wordt het beeld sterk bij de omringende omgeving betrokken. De sobere kleuren zijn bewust gekozen om de harmonie tussen beeld en omgeving tot stand te brengen. Sjaak herschept de natuur naar zijn eigen beeld.

TONYL
Spelend met klei en gips modelleert de Zwitser Tonyl zijn altijd ludieke vormen. Nadat de klei uit het gipsmodel verwijderd is, wordt de lege vorm gevuld met een mengsel van polyester en microglas. Na uitharding worden de sculpturen dikwijls beschilderd met de voor Tonyl zo typerende pasteltinten, waardoor elk beeld een geheel eigen identiteit krijgt.
Hoogdravend doet Tonyl niet over zijn sculpturen. ‘Niet het beeld is een kunstwerk, maar het is de mens die creëert, de mens die, zonder pretenties, speelt met vormen‘, aldus Tonyl.
‘Sinnlichkeit ist der Grund meiner Arbeit. Es ist ebenso faszinierend hässliche, garstige wie auch sanfte, liebliche Wesen entstehen zu lassen. Ich ’erschaffe’ die Figuren nicht, sondern ich erlebe und lebe Sie während ihrer Entstehung.’

HARRIET VERLEUN
Het zijn vaak natuurverschijnselen zoals aardverschuivingen, overstromingen, orkanen of gewoon een eindeloos doordruppelende waterdruppel die het begin vormen van het denk- en fantasieproces dat tot het uiteindelijke beeld leidt.
Steen en staal zijn de materialen die in vrijwel elk beeld gebruikt worden. Hardsteen vaak om de aardse delen vorm te geven, marmer voor meer vluchtige vormen zoals wolken. Staal is een terugkerend element dat zorgt voor de verbinding tussen de delen van een beeld. Soms gebruikt Verleun verenstaal om beweging te creëren en zo vluchtigheid te vangen in zware materialen. Opvallend ook is het gebruik van lood dat als zacht, zwaar metaal wordt gebruikt om accenten aan te brengen zoals loodgrijze wolken of gesmolten inhoud van de aarde.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Jos van Beek - Frank R. Boogaard - Selma Catheira - Gerard Engels - Jos Gielen - Brit Hammer - Egbert Hanning - Peter Harskamp - Sjer Jacobs - Wu Ching Ju - Jan-Clemens Lampe - Adje Martens - Jan Peter van Opheusden - Edwin Partoll - Theo Ponsioen - Liesbeth Rutten - Miriam Slaats - Sjaak Smetsers - Tonyl - Harriet Verleun - Henk van Vessem

Bogaard Art
Grote Overbrug 1, 5707 LH Helmond, 0492-536591, open: do t/m zo 12.00-17.00, en op afspraak
Expositieperiode van 10 mei t/m 10 juni 2007