EXPOSITIE / EXHIBITION Stedelijk Museum Amsterdam Van 22-12 t/m 1-6-2008
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français



Eyes wide open

Neo Rauch, Der Vorhang, Klik voor vergroting  Lisa Yuskavage, Dutch Girl, 2006, Klik voor vergroting 

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft de afgelopen jaren de collectie uitgebreid met een aantal belangrijke aanwinsten, van onder meer Mike Kelley, Neo Rauch, David Goldblatt en Atelier Van Lieshout.
Topstuk is het monumentale drieluik Drei Häuser mit Schlitzen van de in 1997 overleden Martin Kippenberger: het eerste geschilderde werk van deze invloedrijke kunstenaar in een Nederlandse openbare collectie. Opvallend is dat de meeste aangekochte werken een politieke, maatschappelijke of sociale betrokkenheid laten zien – soms direct, soms indirect.

LET OP: Het eerste deel van deze tentoonstelling is vanaf 22 december open, het tweede deel met o.a. het werk van Kippenberger, Luc Tuymans en Neo Rauch opent vrijdag 18 januari om 17 uur.

In Eyes Wide Open toont het Stedelijk een selectie van de recente aankopen op het gebied van schilderkunst, fotografie, film- en videokunst, sculptuur en grafiek, van belangrijke nationale en internationale kunstenaars. De aanwinsten geven inhoud aan eerder geformuleerde plannen om de collectie uit te breiden met onder meer mediumkritische en narratieve hedendaagse schilderkunst, fotografie en film. Ook worden krachtige clusters van winnaars van The Vincent Award versterkt.

De tentoonstelling herbergt werken die betrokkenheid laten zien bij maatschappij, politiek en (kunst)geschiedenis. Martin Kippenberger, die op ingenieuze wijze zijn persoonlijke geschiedenis met de Duitse wist te vervlechten, beeldde in Drei Häuser mit Schlitzen uit 1985 drie beladen plekken af: de Betty Ford kliniek, de Jüdische Grundschule en de Stammheim gevangenis, de plek waar RAF-leden berecht werden en waar enkele van hen zelfmoord pleegden. Ze hebben gemeen dat Kippenberger ze in verband bracht met zijn persoonlijke biografie. Met het afbeelden van correctie afdwingende instituties plaatst hij zich, met zelfspot, aan de rand van de maatschappij: verslaafd, in de tang genomen en niet ongevaarlijk. De aankoop, gesteund door diverse fondsen, is een welkome aanvulling op de affiches en kunstenaarsboeken die het museum al van Kippenberger in bezit had.

Ook in het imposante doek Rome (2007) van Luc Tuymans, een aankoop voor de aan het Stedelijk gelieerde Monique Zajfen Collection, wordt het persoonlijke politiek en vice versa. Tuymans mengt zijn katholieke, Belgische achtergrond met verwijzingen naar filmregistraties van massale gebeurtenissen, in dit geval een Belgische kardinaal die in de Sint Pietersbasiliek geïnstalleerd wordt, met als resultaat een onwezenlijk beeld van een triomferende kerk. Atelier Van Lieshout zet in Slave University (Female)(2006) vraagtekens bij een utopie van de efficiënte maatschappij, waarbij het beeld verandert in een distopie en de mens geen plaats meer lijkt te hebben. Neo Rauch kijkt in Der Vorhang (2005) eerder naar het verleden en verwijst naar de (Oost-Duitse) (kunst)geschiedenis.

De tentoonstelling bevat ook kunstenaars die eerder sociologisch te werk gaan en hun onderwerp langere tijd volgen. Zo legt Nicholas Nixon sinds 1975 zijn vrouw en haar drie zusters vast in zijn reeks The Brown Sisters, geeft Rineke Dijkstra een beeld van hoe de Franse Olivier verandert wanneer hij zich aansluit bij het Vreemdelingenlegioen en ontrafelt Mike Kelley in Black Curtain vergeten volksfenomenen die hij laat naspelen. Van de Zuid-Afrikaanse fotograaf David Goldblatt kocht het museum een vroege zwart-wit en een recente kleurenserie, die op indringende wijze een beeld geven van de spanningen en complexiteit van de Zuid-Afrikaanse samenleving na de Apartheid.

Sommige kunstenaars reflecteren op het medium schilderkunst, zoals Maaike Schoorel, Matthias Weischer en Mark Grotjahn. Het werk van Grotjahn bijvoorbeeld, staat in directe relatie tot de schilderijen van Brice Marden, prominent in de collectie van het Stedelijk aanwezig.

Overzicht getoonde aankopen in Eyes Wide Open

Een selectie van de aankopen die het Stedelijk Museum vanaf 2004 heeft gedaan:

Atelier Van Lieshout Female Slave University, 2006, gemengde techniek, hout, polyester, textiel,
5,20 x 4,50 x 2,50 cm.
Adam Avikainen New Lavender (scène 4), Smogbow (scène 17), Chardonnay Chemotherapy (scène 7), 2006, olie- en acrylverf op spaanplaat, elk 122 x 244 cm.
Tjebbe Beekman Bonus-Malus, 2006, doek op triplex, acryl, zand, 119 x 126 cm.
Cosima von Bonin When Ardour is Replaced by Ennui, 2006, katoen, wol en polyester,
327 x 403,5 cm.
Broersen & Lukács Prime Time Paradise, 2004, video in loop, 11 minuten
Paul Chan 6th Light, 2007, digitale videoprojectie, 14 minuten
Martha Colburn Destiny Manifesto, 2006, gemengde techniek, collages en video 7,51 minuten
Brody Condon DeRezFX.Kill (KarmaPhysics < Elvis), 2004, dvd, loop
Rineke Dijkstra Olivier, 2000/03, 7 foto's, c-print, 126,6 x 108,6 cm.
Shany, 2002/03, 3 foto’s, chromogenic colourprint, 126,6 x 108,6 cm.
Marcel van Eeden Flags, 2003/07, 8 tekeningen, potlood op papier, 49,4 x 62,6 cm.
David Goldblatt The transported of KwaNdebele, 1984, 19 foto's, ontwikkelgelatinezilverdruk,
26,5 x 40 cm.
Intersections: Joburg, 2002/03, 7 inkjet prints op pigment basis, 100 x 125 cm.
Mark Grotjahn Untitled (Blue Painting Light to Dark IX), 2006, olieverf op doek,
218,4 x 134,4 cm.
Rachel Harrison Amerigo Vespucci, 2006, sculptuur, gemengde techniek,
219,7 x 78,7 x 73,7 cm.
Mike Kelley Black Curtain, uit de serie Day is Done, 2005, video, 5,31 minuten
Martin Kippenberger Drei Haüser mit Schlitzen, 1985, olieverf op doek, drieluik, elk doek
128 x 153 cm.
Deze aankoop werd mogelijk gemaakt dankzij de Mondriaan Stichting, de Vereniging Rembrand
(mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Titus Fonds van de Vereniging Rembrandt)
en het VSBfonds. Bovendien is de opbrengst van het grafiekportfolio dat tien kunstenaars belangeloos
voor het Stedelijk Museum maakten, aangewend voor de aankoop
David Maljkovic Scenes for New Heritage 3, 2006, tunnelinstallatie, gipsplaten, 13 collages, mixed media, videoprojectie 11,30 minuten, installatie met o.a. werken op papier, sculptuur en video
Aernout Mik Raw Footage, 2006, video geprojecteerd op twee schermen
Nicholas Nixon The Brown Sisters, 1981, ontwikkelgelatinezilverdruk, 9 foto’s, 20,2 x 25,2 cm.
Neo Rauch Der Vorhang, 2005, olieverf op doek, 550 x 213 cm.
Maaike Schoorel The Cyclists, 2006, katoen, olieverf, doek, 176 x 251 cm.
Gé-Karel van der Sterren Zonder titel, 2007, linnen, olieverf, 180 x 220 cm.

Het Stedelijk Museum werkt met The Broere Charitable Foundation aan een collectie van winnaars van The Vincent Award. Deze collectie heet The Monique Zajfen Collection en is in langdurig bruikleen aan het Stedelijk Museum gegeven. Het fundament van de collectie bestaat uit aankopen van de werken van de winnaars van vorige edities, uitgebreid met aankopen van toekomstige prijswinnaars. Daarnaast worden er ook andere aankopen gedaan op het gebied van hedendaagse kunst. Recentelijk zijn voor The Monique Zajfen Collection de volgende werken aangekocht:

Pawel Althamer Abram und Burus (Dreamsculpture), 2007, brons, 45 x 28 x 110 cm.
Lari Pittman Untitled, 2007, acryl en spray op doek, 218,4 x 259,1 cm.
Luc Tuymans Rome, 2007, olieverf op doek, 231,5 x 312,6 cm.
Matthias Weischer Die 3, 2007, olieverf op doek, 40 x 40 cm.
Korridor, 2006, olieverf op doek, 60 x 50 cm.
Kabinett, 2007, olieverf op doek, 90 x 80 cm.
Lisa Yuskavage Dutch Girl, 2006, olieverf op doek, 63,5 x 91,4 cm.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Adam Avikainen - Tjebbe Beekman - Cosima von Bonin - Persijn Broersen & Margit Lukács - Paul Chan - Martha Colburn - Brody Condon - Rineke Dijkstra - Marcel van Eeden - David Goldblatt - Mark Grotjahn - Rachel Harrison - Mike Kelley - Martin Kippenberger - Atelier Van Lieshout (AVL) - David Maljkovic - Aernout Mik - Nicholas Nixon - Neo Rauch - Maaike Schoorel - Gé-Karel van der Sterren - Luc Tuymans - Lisa Yuskavage - Ina van Zyl

Stedelijk Museum Amsterdam
Museumplein 10, 1071 DJ Amsterdam, 020-5732911, open: di en wo 11.00-17.00, do 11.00-22.00, vr t/m zo 10.00-18.00, entree € 15,00, , Per januari 2013 is het museum elke dag geopend van 10.00 – 18.00 uur, en op de donderdagavond tot 22 uur.
Expositieperiode van 22 december t/m 1 juni 2008