EXPOSITIE / EXHIBITION Félicien Rops Museum Van 30-1 t/m 16-5-2010
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français

Het geheime werk van Gustav-Adolf Mossa

Gustav Adolf Mossa, Elle, 1905, Klik voor vergroting  Gustav Adolf Mossa, Pierrot s’en va, 1906, Klik voor vergroting 

Mossa wordt vandaag beschouwd als de laatste symbolistische schilder. Zijn werk vond reeds erkenning voor de Eerste Wereldoorlog, maar werd nadien door de kunstenaar zelf geheim gehouden.
Mossa woonde zijn hele leven in Nice. In 1926 werd hij er aangesteld als conservator van het Museum van Schone Kunsten van de stad, een functie die hij met veel toewijding en overgave uitoefende. Zijn symbolistisch en duivels aandoend œuvre werd al die tijd verborgen gehouden. Pas na zijn dood in 1971 werd het ontdekt in het magazijn.
Net als bij Gustave Moreau is het symbolistische oeuvre van Mossa doordrongen van literaire verwijzingen. Mossa geeft in zijn werken een nieuwe betekenis aan bepaalde sleutelteksten van de Westerse cultuur, waarbij een bijzondere fascinatie aan de dag legt voor het lot van literaire figuren die verderf en verval in zich dragen, zoals Judith, Dalila, Salomé, Sappho… In tegenstelling tot zijn tijdgenoten vernieuwt Mossa deze figuren door ze in zijn eigen tijd te plaatsen, die van de Belle Epoque. In de kleinste details van zijn werk is te zien hoe Mossa een rijke Art Nouveau iconografie ontwikkelt, zoals blijkt uit zijn weergave van meubilair, kostuums, juwelen, enz. Hij put ook inspiratie uit de teksten van schrijvers van zijn tijd, Baudelaire, Barbey d’Aurevilly, Gautier, en schrijft zelf gedichten en toneelstukken.

Vrouwen zijn alomtegenwoordig in zijn werk. Mossa stelt de vrouw voor als een femme fatale, of zelfs als een fallische en castrerende vrouw, engelachtig en duivels tezelfdertijd. Mossa onderzoekt in zijn oeuvre zijn eigen onderbewustzijn en beeldt het eeuwige spanningsveld uit tussen levens- en doodsdrang, tussen Eros en Thanatos. Net als bij Félicien Rops worden de werken van Mossa vandaag nog als provocerend ervaren.

In de Eerste Wereldoorlog raakt Mossa gewond in de buurt van Ieper. Het oorlogstrauma zorgt voor een breuklijn in zijn werk, dat nadien nog donkerder en wanhopiger wordt. Tot hij in 1918 zelf een punt zet achter zijn carrière.

De tentoonstelling in het Ropsmuseum bevat een zestigtal werken die afkomstig zijn van openbare musea en privécollecties uit België en het buitenland. Zo zijn er drie werken afkomstig uit de prestigieuze collectie van Anne-Marie Gillion-Crowet, een grote verzamelaarster van Art nouveau en belangrijke muze van René Magritte.
De tentoonstelling gaat van start begin 2010, een jaar waarin er ook heel wat andere activiteiten over Gustav-Adolf Mossa op het programma staan. In het kader van de 150e verjaardag van de hereniging van Nice met Frankrijk loopt er zo een tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten van Nice. Bovendien zal de wetenschappelijke catalogus van zijn oeuvre in 2010 verschijnen bij Somogy.

Tentoonstellingscatalogus
L’Oeuvre secrète de Gustav-Adolf Mossa, verzorgd door Yolita René, een uitgave van de Province de Namur, teksten in het Frans, 88 pagina’s, 70 illustraties, prijs: 12,50€.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Gustav Adolf Mossa

Félicien Rops Museum
Rue Fumal 12, B-5000 Namur (Namen), +32-81-776755, open: di t/m zo 10.00-18.00, entree € 3,00, gesloten op 24, 25, 31 dec en 1 jan
Expositieperiode van 30 januari t/m 16 mei 2010