EXPOSITIE / EXHIBITION Museum Henriette Polak Van 15-10 t/m 19-2-2012
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français



Hans Bayens & 35 kunstenaars ING Collectie:
Het liefdevolle oog

Annemarie Busschers, Portret Josefien, 2005, Klik voor vergroting  Arie Schippers, Portret van Liesbeth Wezelaar-Dobbelman, 1996, Klik voor vergroting 

Het is de eerste keer dat het museum werk toont van schilder en beeldhouwer Bayens (1924 – 2003), geliefd en bekend om zijn portretten en beelden van onder andere Willem Drees en Wim Kan, Multatuli en Theo Thijssen. Het is de tweede keer dat Museum Henriette Polak samen met de ING een keuze maakt uit de omvangrijke ING Collectie. De geslaagde samenwerking uit 1999 tussen Museum Henriette Polak, dat zich profileert als hét museum voor modern-klassieke schilder- en beeldhouwkunst, en de grootste bedrijfscollectie van Nederlandse hedendaagse figuratieve kunst krijgt hiermee een vervolg.
Het werk van Bayens en de kunstenaars uit de ING Collectie, waaronder Barend Blankert, Douwe Elias, Edgar Fernhout, Kiki Lamers, Iris van Dongen en Philip Akkerman, wordt in samenhang met de collectie van het museum getoond. Dat levert boeiende, harmonieuze en soms schurende combinaties op. Wat de kunstenaars bindt is hun liefdevolle oog: de aandachtige, gevoelvolle wijze waarop zij hun onderwerp vastleggen. Het onderwerp wordt dicht bij huis gevonden, geliefden, vrienden, kinderen, huisdieren; ze worden getoond bewust van hun kracht en schoonheid, of juist weerloos op een moment dat zij zich onbespied wanen. De tentoonstelling omvat een groot aantal zelf- en kunstenaarsportretten, een kenmerk van de eigen collectie van het museum. Het liefdevolle oog van de kunstenaar maakt bij de zelfportretten plaats voor een vorsende, analytische blik waarin toch ook humor, verwondering en mededogen te herkennen valt.
Sam Drukker, kunstenaar van het jaar 2011, is de verbindende schakel in deze dubbeltentoonstelling. Drukker is een bewonderaar en oud-leerling van Hans Bayens. Beide kunstenaars hebben elkaar geportretteerd. Bayens’ indringende serie ziekenhuisimpressies ‘De grote visite’, die voor het eerst museaal wordt getoond, sluit qua beleving wonderwel aan op de serie litho’s ‘Voor het nageslacht’, die Drukker maakte bij een verhaal van Arnon Grunberg.

Opening door Sam Drukker.



liefdevolle oog (betekenis/definitie van)

Het liefdevolle oog is een nieuw (2011) vooralsnog lokaal bijgeloof dat verwant is aan het mondiaal bekende ‘boze oog’.
Het boze oog is met name in het Middellandse Zeegebied, het Midden Oosten en Azië een afweermiddel tegen het kwaad.

Het boze oog, in de vorm van een amulet of afbeelding, kijkt als het ware het boze weg. Het symbool is terug te vinden in o.a. de Romeinse, Joodse, Griekse en Turkse mythologie. Een Turkse nazar bestaat uit concentrische cirkels. Van binnen naar buiten: donkerblauw, wit, lichtblauw, donkerblauw. Blauw wordt beschouwd als zuiverend.

Het liefdevol oog vindt zijn oorsprong in Zutphen, waar het als afweermiddel is geïntroduceerd tegen onverschilligheid, liefdeloosheid en respectloosheid. Het liefdevolle oog bestaat ook uit concentrische cirkels. Van binnen naar buiten: een zwarte pupil, rood, roze en oranje. Deze kleuren worden geassocieerd met hartstocht, schoonheid en feest. De introductie is gekoppeld aan de opening van de gelijknamige tentoonstelling op 16 oktober 2011 in het Museum Henriette Polak. In de tentoonstelling, gewijd aan schilder en beeldhouwer Hans Bayens en een selectie uit de omvangrijke ING Collectie, is het liefdevolle oog van de kunstenaars de verbindende schakel. Hun werk laat zich ervaren als een remedie tegen onverschilligheid.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Philip Akkerman - Hans Bayens - Barend Blankert - Annemarie Busschers - Iris van Dongen - Douwe Elias - Edgar Fernhout - Kiki Lamers - Arie Schippers

Museum Henriette Polak
Zaadmarkt 88, 7201 DE Zutphen, 0575-516878, open: di t/m zo 11.00-17.00, entree € 3,50
Expositieperiode van 15 oktober t/m 19 februari 2012