EXPOSITIE / EXHIBITION Arti et Amicitiae Van 3-12 t/m 7-1-2012
  Let op: Deze expositie is voorbij !
In English - En Français



I wish I loved the human race

14 drawing artists travel into the unknown.

Curator: Roland Sohier.

14 tekenaars, bekend en aanstormend, lazen 'Gullivers Reizen' van Jonathan Swift. Met dezelfde verbazing, verwondering, ontroering, afschuw en compassie als Lemuel Gulliver aan het begin van de 18e eeuw naar de wereld om zich heen keek, kijken zij naar die van hen.

In tekeningen: groot, klein, kleurig of zwart-wit, ingelijst of uitwaaierend tot installaties brengen zij als ontdekkingsreizigers deze werelden in kaart.

Roland Sohier, curator van èn deelnemer aan deze tentoonstelling vermaakt zich in een 3d-tekeningeninstallatie om Gullivers amoureuze gevoelens.

Marisa Rappard begeeft zich al tekenend door hypothetische verledens en toekomsten waarin ze mythische wezens, reuzen hoofden, geharnaste strijders en af en toe een koddig paard of een lieftallig zeecreatuur tegenkomt.

Heleen Wiemer laat in een getekende diashow zien hoe de reiziger, hoe ver ook van huis, altijd met zichzelf blijft opgescheept.

Gulliver was liever een zondenvrij paard geweest dan een minderwaardige mens. In de tekeningen van Richtje Reinsma wordt onthuld wat zich tussen paard en apocalyps bevindt als in 2012 het einde der tijden aanbreekt.

Pedro Bakker vraagt zich af hoe visionair is het lezen van "Gulliver's Travels" geweest op zijn reis naar Amerika.

In de serie onderzoekende tekeningen “EXPLORING TOM”, toont Jolien van Hassel een sferisch en fragmentarisch verhaal over een jonge man aan het begin van volwassenheid.

Mai van Oers start op het eiland Laputa, daalt af in De Grot van de Astronomen en tekent zich een weg naar buiten. Ze raakt verzeild in onbekende en raadselachtige avonturen, ervaart vreemde verschijnselen van ongekende vergezichten.

Roosmarijn Schoonewelle reisde naar Tripkau in Duitsland voor een residency en bekeek haar groepsgenoten en omgeving met een Gulliveriaanse blik.

“Uit haar behoefte te ontsnappen aan de mensen is Lies van Dam haar eigen eiland begonnen.
Een eiland dat uit z'n voegen is gesprongen en haar nu achtervolgt tot buiten de grenzen van haar atelier. Ontsnapping is niet meer mogelijk.'

Dirk Comello gebruikt de pagina's van het boek als drager van zijn eigen surrealistische tekeningen.

Het Harde Potlood bracht vanuit observatiepost Arti de hedendaagse menselijke beschaving in kaart. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in de installatie "Referenties en Specificaties".

In Koen Taselaar's tekening 'The Drawing Club' wordt de kijker verrast door evenveel beelden en manieren van tekenen als Jonathan Swift ons verbaast met zoveel verschillende werelden.

De krioelende mensenmassa's in Ron Amir 's enorme mierenhoop getuigen van een gruwelijke visie op de wereld.

In een minitieus uitgewerkte potloodtekening toont Rik Smits ons de eindbestemming van de reis.

Exposerende kunstenaar(s) / exhibited artist(s):
Ron Amir - Pedro Bakker - Dirk Comello - Lies van Dam - Jolien van Hassel - Het Harde Potlood - Mai Van Oers - Marisa Rappard - Richtje Reinsma - Roosmarijn Schoonewelle - Rik Smits - Roland Sohier - Koen Taselaar - Heleen Wiemer

Arti et Amicitiae
Rokin 112, 1012 LB Amsterdam, 020-6233508, open: di t/m zo 12.00-18.00
Expositieperiode van 3 december t/m 7 januari 2012