Vriend    GALERIE
 
AEROPLASTICS Contemporary (1998)
32 Rue Blanche  Plattegrond via Google
B-1060 Brussel, België
T +32-2-5372202
F +32-2-5371549
 info@aeroplastics.net
www.aeroplastics.net
di t/m vr 11.00-18.00
za 14.00-18.00
of op afspraak

Contact: Jerome Jacobs

  Participant

Beurzen en evenementen
Art Brussels 2014 25 apr t/m 28 apr 2014

Overige informatie
Op esthetisch vlak geeft AEROPLASTICS de voorkeur aan werken die visueel direct toegankelijk zijn, maar die meerdere interpretatieniveaus bevatten. Het belangrijkste voor Jerome Jacobs is dat de toeschouwer niet blijft stilstaan bij de eerste indruk maar dat hij zichzelf vragen stelt over dat wat hij ziet – of denkt te zien. Dit uitgangsprincipe wordt perfect geïllustreerd door het werk van Gavin Turk, dat vaak in de galerie te zien is, en gebaseerd is op schijnbeelden en kopie. De schilderijen vol visuele valstrikken van Léopold Rabus behoren tot hetzelfde register, net als de grote composities van Terry Rodgers, die op het eerste gezicht erg verleidelijk en sexy zijn, maar die eigenlijk over eenzaamheid gaan – een thema dat slechts geleidelijk duidelijk wordt. John Isaacs, Carlos Aires, Dominic McGill, Al Farrow, David Nicholson, David Kramer of Daniele Buetti zijn eveneens virtuozen van de visuele rebus en benaderen onze maatschappij met een zowel kritische als ironische blik. Pierrick Sorin en Samuel Rousseau ontwikkelen dan weer een erg persoonlijke reflectie over het videobeeld en creëren installaties die iets hebben van een technische mystificatie.

Al deze kunstenaars worden al vele jaren vertegenwoordigd door de galerie die hun werk permanent promoot en in de ontwikkeling ervan investeert.

Aeroplastics geeft de voorkeur aan werk dat de talrijke facetten van de grote Menselijke Komedie exploreert: mutatie en de grenzen van lichamelijkheid, seks, individueel of collectief geweld, excessen van de consumptiemaatschappij, socioculturele stereotypen, conflict, ecologie (zie de recente samenwerking met het duo HeHe), alle soorten obsessies...

Vrouwen staan vaak centraal in de reflectie, zoals blijkt uit het werk van Frances Goodman, Shadi Ghadirian, Tracey Snelling of Sylvie Ronflette.

Jérôme Jacobs is ook erg geïnteresseerd in de oude of hedendaagse geschiedenis, wat wordt weerspiegeld in zijn engagement voor kunstenaars als Kahn & Selesnick, Ronald Ophuis en Mircea Suciu, of voor non-figuratieve kunst van Georges Meurant en Carrie Yamaoka.

Alle kunstenaars van wie een monografische tentoonstelling wordt georganiseerd mogen de ruimte van de galerie zo volledig en radicaal mogelijk in bezit nemen – zo herinneren we ons de invasie van de dieren van Jean-François Fourtou, of de metamorfose van de ruimte door Charley Case. Aeroplastics wil een zo breed en spectaculair mogelijk overzicht bieden van het werk van zijn kunstenaars op een bepaald moment in hun ontwikkeling. Daarom verschilt elke expositie radicaal van de vorige: het is de galerie die zich aan het werk aanpast en niet omgekeerd.

De ruimte zelf is trouwens bijkomstig. Jérôme Jacobs is immers ook erg actief als commissaris van tentoonstellingen waardoor zijn kunstenaars vaak extra muros exposeren en ze zich telkens moeten aanpassen aan een nieuwe omgeving. Hij houdt minder van beurzen dan van het organiseren van omvangrijke collectieve tentoonstellingen zoals, onder meer Boost in the Shell / The Pursued Body of That’s All Folks! in Brugge (zalen ‘De Bond’ en de ‘Stadshallen’) in 2005 en 2009. Niet zelden zijn er ook in de galerie groepstentoonstellingen te zien, zoals dat het geval was met In my Solitude of Power to the People. Deze exposities hebben bewust dubbelzinnige titels (Everybody is Possible but Nothing is Real, Diffracted Solstice, Hoodoo Eternity, Fireflies, The Alchemy of Delusion, Rare essence, Oracle of Truth, enz.) en brengen tegelijk het werk van gevestigde namen als van jong veelbelovend talent. Deze ontmoetingen nemen soms een eigenzinnige vorm aan, als een kunstenaar aan wie een tentoonstelling wordt gewijd, zichzelf opstelt als commissaris en andere kunstenaars met wie hij zich verwant voelt, uitnodigt (zo kregen Gavin Turk, Léopold Rabus, Ronald Ophuis en John Isaacs carte blanche van de galerie) en telkens tientallen werken van anderen exposeert. Het bijzondere karakter van het gebouw, dat echt het andere uiterste is van de esthetica van de ‘witte kubus’ (immens trappenhuis, hoge plafonds, rood tapijt en spiegels), benadrukt de bijna museale omvang van deze tentoonstellingen – een kenmerk dat Aeroplastics duidelijk onderscheidt van andere galeries. Of de bezoeker er nu van houdt of niet, hij vindt hier altijd genoeg om zijn eigen mening te vormen… Deze benadering blijft niet onopgemerkt: terwijl lokale klanten altijd op het appel zijn, wordt de galerie ook erg actief gevolgd door buitenlandse verzamelaars.

In een tijd die grotendeels wordt gedomineerd door de neoconceptuele esthetica, onderscheidt galerie Aeroplastics contemporary zich duidelijk door zich te concentreren op werk waarin het beeld een grote rol speelt. Door de rijkdom en variatie van haar tentoonstellingen is ze uniek in haar genre en bekleedt tegelijk een geheel eigen plaats in het landschap van de Brusselse en Belgische galeries.

PY Desaive

Exposities (komt/future nu/now voorbij/past)
Full house: 100 artists
4/4/2014 - 17/5/2014
Olivier Blanckart, The Curator (After August Sander, The Peddler), 2007 Daniele Buetti, Where does strength come from pain or lack of vulnerability? Thierry De Cordier, Le discours alpin, 1987 Jiri David, No Compassion (Vladimir Poutine), 2001 Jean-François Fourtou, Trompe d’éléphant, 2003 HeHe, Catastrophes Domestiques Nº 2: Prise en Charge, 2011 John Isaacs, If not now then when, 2010 John Isaacs, Voice from the ID, 2002 Ellen Kooi, Ferrières-bos Inez van Lamsweerde, Lick (Joanna), 1992 Marcel Mariën, Jerimadisen I, 1985 David Nicholson, Mouse trap, 2014 Terry Rodgers, Marjin Samuel Rousseau, Plastikcity n°9 meer
HeHe: Anthroposphere
17/1/2014 - 15/3/2014
Tracey Snelling: Everything is Everything
7/9/2013 - 30/11/2013
Terry Rodgers: Approximations of the Sublime
6/6/2013 - 27/7/2013
voorbij / past >>

Vaste kunstenaars
Carlos Aires - Ryuta Amae - Elodie Antoine - Olivier Blanckart - Daniele Buetti - Charley Case - Ronald Dagonnier - Nezaket Ekici - Al Farrow - Jean-François Fourtou - Shadi Ghadirian - Robert Gligorov - Frances Goodman - Gregory Green - John Isaacs - Kahn/Selesnick - David Kramer - Dominic McGill - Philippe Meste - Georges Meurant - David Nicholson - Ronald Ophuis - Léopold Rabus - Till Rabus - Martin Richman - Terry Rodgers - Samuel Rousseau - Chéri Samba - Stephen J. Shanabrook - Pierrick Sorin - Annie Sprinkle - André Stas - Cédric Tanguy - Gavin Turk - John Waters - Dana Wyse - Carrie Yamaoka.

 Toon afbeeldingen: