KUNSTENAAR / ARTIST

Mel Chin  (1951)

>> voorbije exposities / past exhibitions

Over de kunstenaar
Geboren in Houston, Texas.

Chin bouwt al zoín 35 jaar aan een uniek sociaal-maatschappelijk geŽngageerd en eigenzinnig oeuvre, waarin culturele diversiteit en mondiale verbondenheid een belangrijke rol spelen. In Europa heeft zijn werk nog nauwelijks de erkenning gekregen die het in de Verenigde Staten wel ontvangt. In zijn kunst zit Chin de grote vraagstukken van zijn tijd dicht op de huid. Zijn werken zijn wel getypeerd als īsculptural witnesses to ecological and political tragediesí. Of hij nu Amerikaans imperialisme in Centraal-Amerika aan de orde stelt, 11 september, het lot van de Native American Indians, de burgeroorlogen in postkoloniaal Afrika, de misstanden in Guantanamo Bay, het uitsterven van diersoorten, of de manier waarop de mens zijn natuurlijke hulpbronnen vervuilt, Chin creŽert intelligent en scherpzinnig werk dat de compactheid en impact heeft van een aforisme. Ieder nieuw project dat hij aanpakt, betekent een verrassende wending in zijn werk. Met zijn project Revival Field, misschien wel zijn bekendste werk, geldt hij als een van de belangrijkste grondleggers van de ecologische kunst. Met zijn activistische kunstopvatting zoekt hij telkens de randen van de discipline op, en schept hij een arena waarin eigentijdse sociaal-maatschappelijke en (geo)politieke themaís gekoppeld worden aan ideeŽn uit de filosofie, biologie, geschiedenis, religie, antropologie, literatuur en alchemie. Chin entameert niet alleen een interdisciplinair discours en mogelijkheden tot verandering, maar weet er ook nog een prikkelende vorm aan te geven die veelal een appel doet aan verschillende zintuigen.

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:
Frederieke Taylor gallery, New York

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:
Museum Het Domein, Sittard

Werken Toon afbeeldingen in apart venster


Safehouse, 2008
Museum Het Domein


More to Tell, 2005, 262 x 80 x 60 cm
Museum Het Domein


More to tell for Sierra Leone, 2005
Museum Het Domein


No nails could keep them safe from Leopold II. A lementation on the continuing tragedy that is the Congo, 2005
Museum Het Domein


More to tell (for Sierra Leone), 2005
Museum Het Domein


Zonder titel
Museum Het Domein


Fundred. Devion Charlot, a resident of the 7th ward in New Orleans with Fundreds in Safehouse
Museum Het Domein